Weesp, Vreeland en Baambrugge

4322x bekeken12x als favoriet gemarkeerd
Op het grensgebied van Nationaal Landschap Stelling van Amsterdam en Nationaal Landschap Nieuwe Hollandse Waterlinie, leidt deze route je door een oud, maar typisch Nederlands landschap. De fanatieke fietser en geschiedenisliefhebber zal smullen van deze route, slingert door het waterrijke gebied en langs historische molens. Het enige fort dat je tegenkomt hoort bij de Stelling Amsterdam. De stelling heeft nooit actief dienst hoeven doen; de dreigende werking die er van uit ging was voldoende om vijandelijkheden te voorkomen. In 1914 was de Stelling van Amsterdam samen met de Nieuwe Hollandse Waterlinie aanleiding voor de Duitsers om Nederland niet in te vallen. De volledige waterlinie, waaraan in totaal 45 forten gebouwd zijn en die werd aangelegd van 1880 tot 1920, staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Vanaf 2005 is het waterrijke gebied vanwege de prachtige samenhang van forten, dijken, kanalen, inundatiekommen en het stille, groene, maar open karakter ook uitgeroepen tot Nationaal Landschap. De eerste bezienswaardigheid die je tegenkomt wanneer je op de parkeerplaats gratis je auto hebt geparkeerd is de Garstenmolen. Deze grondzeiler werd gebouwd in 1876. Vanaf 1960 kreeg de poldermolen een nieuwe functie en werd hij als weekendhuis verhuurd. Het binnenwerk is toen verwijderd en de vijzelas is afgezaagd. De wieken van de molen bleven zo nu en dan wel draaien. Hier kwam vanaf 1990 een eind aan, omdat het wiekenkruis in zeer slechte staat was. Begin 2006 is de molen gerestaureerd en vanaf 2007 is de molen weer maalvaardig. Twee kilometer verder zie je de in 1874 gebouwde Hoekermolen staan. Ook deze grondzeiler was een poldermolen. Tot 1959 bemaalde de molen de Hoekerpolder. Na dat jaar werd er een elektrisch bemalingsysteem in de molen gezet. Er vond in 2005 een grondige restauratie plaats, die nodig was omdat de molen daarvoor lange tijd stil heeft gestaan. Er is een nieuwe vijzel in gezet, waardoor de molen de verlaagde polder weer kan bemalen als reservesysteem. De oude vijzel is nooit weg gedaan en kan je ook nog bezichtigen bij de molen. De derde molen op je tocht is een stellingmolen die gebruikt werd om graan te malen. Molen De Ruiter is gebouwd in 1910 nadat zijn voorganger was afgebrand. In 1977 is de molen volledig gerestaureerd en werd hij weer als korenmolen in gebruik werd genomen. Tijdens een restauratie in 2000 zijn enkele bijgebouwen op het molenterrein gesloopt. Wie nieuwsgierig is naar het binnenwerk, kan de molen op zaterdag bezichtigen of hiervoor een afspraak maken. In het kleine dorpje Loenersloot gekomen, kan je het gelijknamige kasteel bekijken wat het dorpje kenmerkt. Het kasteel wordt voor het eerst op schrift vernoemd in 1258, maar het was toen nog niet zo’n uitgebreide vesting. Op de locatie van het Loenersloot stond destijds namelijk alleen en woontoren, die pas in de achttiende eeuw werd uitgebreid. De laatste ingrijpende wijzigingen aan het uiterlijk van de toren werden in de negentiende eeuw gedaan, toen er een muur om de woontoren heen werd gemetseld en hij van kantelen werd voorzien. Het hoofdgebouw wordt gebruikt als opslag voor houten meubelen en de Stichting Utrechtse Kastelen is er gevestigd. Het kasteel is niet vaak toegankelijk voor publiek. Rond 1900 werd het volgende gebouw op de route opgetrokken als onderdeel van de Stelling van Amsterdam: fort Nigtevecht. Hoewel het fort als verdedigingswerk fungeerde, is er nooit gevochten. Het grootste deel van de vesting is dan ook niet veranderd of verbouwd. Het fort bestaat uit een binnen- en een buitenfort. Het binnenfort, dat alleen toegankelijk is op Open Monumentendag, heeft een bomvrije kazerne die gebouwd is in 1903; bij het buitenfort horen een woning en een opbergloods. De laatste bezienswaardigheid voordat je fiets weer op de fietsendrager van de auto kunt zetten, is de Broekzijdse molen. Deze poldermolen uit 1641 werd tot 1980 gebruikt om de polder Broekzijds te bemalen. Na een aantal jaren in slechte staat te hebben verkeerd, is de grondzeiler in 2009 gerestaureerd. Onder andere de binnenroede werd bij deze opknapbeurt vervangen.


... M


29,60 KM


1:44 U


522 Kcal

Downloaden

Embed

Fitness

Mobile

Aangeboden door

Toegevoegd op 14-3-2013Laatst gewijzigd op 21-11-2017
Meer routes van route.nl
vind je hier!

Routebeschrijving

#BeschrijvingAfstandTijd
Parkeerplaats0.00 km0:00
Volg de weg 129 m0.13 km0:00
Ga rechtsaf de Basisweg op en volg deze weg 348 m0.48 km0:01
Ga linksaf de Nigtevechtsepad op en volg deze weg 2.8 km3.30 km0:11
Ga een flauwe bocht linksaf de Garsten Noord op en volg deze weg 90 m3.39 km0:11
42
42 (Dorpsstraat 174, 1393NL, Nigtevecht, Utrecht, Nederland)3.39 km0:11
Blijf 90 m op Garsten Noord3.48 km0:11
Ga een flauwe bocht rechtsaf de Garstenstraat op en volg deze weg 109 m3.59 km0:12
Ga linksaf de Raadhuishof op en volg deze weg 406 m4.00 km0:13
Ga linksaf en volg deze weg 115 m4.11 km0:13
Ga linksaf de Vreelandseweg op en volg deze weg 1.2 km5.31 km0:18
Garstenmolen5.31 km0:18
Blijf 1.8 km op Vreelandseweg7.14 km0:25
Hoekermolen7.14 km0:25
Blijf 3.5 km op Nigtevechtseweg10.59 km0:38
De Ruiter10.59 km0:38
Blijf 177 m op Nigtevechtseweg10.77 km0:38
Ga een flauwe bocht rechtsaf de Singel op en volg deze weg 148 m10.92 km0:39
Ga linksaf de Vijverlaan op en volg deze weg 46 m10.96 km0:39
Ga linksaf de Pomonaweg op en volg deze weg 15 m10.98 km0:39
Ga rechtsaf de Vijverlaan op en volg deze weg 84 m11.06 km0:39
Ga rechtsaf de De Vliet op en volg deze weg 102 m11.16 km0:40
Ga rechtsaf de De Vliet op en volg deze weg 44 m11.20 km0:40
Ga linksaf de Singel op en volg deze weg 300 m11.50 km0:41
Ga rechtsaf en volg deze weg 87 m11.59 km0:41
Ga rechtsaf en volg deze weg 2.0 km13.59 km0:48
Ga rechtsaf de Binnenweg op en volg deze weg 201 m13.79 km0:49
Ga rechtsaf en volg deze weg 100 m13.89 km0:49
31
31 (Rijksstraatweg, 3634AG, Loenersloot, Utrecht, Nederland)13.89 km0:49
Volg de weg 1 m13.89 km0:49
Ga linksaf en volg deze weg 98 m13.99 km0:49
Ga linksaf en volg deze weg 33 m14.02 km0:49
Ga een flauwe bocht rechtsaf de Rijksstraatweg op en volg deze weg 105 m14.13 km0:50
Ga linksaf de Rijksstraatweg op en volg deze weg 124 m14.25 km0:50
Ga rechtsaf en volg deze weg 22 m14.27 km0:51
Loenersloot14.27 km0:51
Volg de weg 22 m14.29 km0:51
Ga linksaf de Rijksstraatweg op en volg deze weg 124 m14.42 km0:52
Ga linksaf de Rijksstraatweg op en volg deze weg 3.0 km17.44 km1:02
Ga linksaf de Brugstraat op en volg deze weg 16 m17.45 km1:02
30
30 (Brugstraat, 1396JV, Baambrugge, Utrecht, Nederland)17.46 km1:02
26
26 (Kanaaldijk West 1, 1391HT, Abcoude, Utrecht, Nederland)21.81 km1:19
Fort bij Nigtevecht21.81 km1:19
Volg de weg 155 m21.96 km1:19
Ga rechtsaf de Velterslaan op en volg deze weg 1.3 km23.30 km1:25
Ga rechtsaf de Gein-Zuid op en volg deze weg 59 m23.36 km1:25
Ga linksaf en volg deze weg 6 m23.37 km1:25
Blijf 25 m op Wilhelminabrug23.39 km1:25
Ga rechtsaf de Gein-Noord op en volg deze weg 637 m24.03 km1:28
Broekzijdse Molen24.03 km1:28
Blijf 2.5 km op Gein-Noord26.57 km1:37
Ga linksaf en volg deze weg 8 m26.58 km1:37
65
65 (Gein-Noord, 1109BS, Amsterdam, Noord-Holland, Nederland)26.58 km1:37
Volg de weg 891 m27.47 km1:40
Ga rechtsaf en volg deze weg 231 m27.70 km1:41
Ga linksaf de Basisweg op en volg deze weg 519 m28.22 km1:43
Ga linksaf de Basisweg op en volg deze weg 348 m28.57 km1:44
Ga linksaf en volg deze weg 129 m28.70 km1:45
Parkeerplaats28.70 km1:45

Omschrijving

Op het grensgebied van Nationaal Landschap Stelling van Amsterdam en Nationaal Landschap Nieuwe Hollandse Waterlinie, leidt deze route je door een oud, maar typisch Nederlands landschap. De fanatieke fietser en geschiedenisliefhebber zal smullen van deze route, slingert door het waterrijke gebied en langs historische molens. Het enige fort dat je tegenkomt hoort bij de Stelling Amsterdam. De stelling heeft nooit actief dienst hoeven doen; de dreigende werking die er van uit ging was voldoende om vijandelijkheden te voorkomen. In 1914 was de Stelling van Amsterdam samen met de Nieuwe Hollandse Waterlinie aanleiding voor de Duitsers om Nederland niet in te vallen. De volledige waterlinie, waaraan in totaal 45 forten gebouwd zijn en die werd aangelegd van 1880 tot 1920, staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Vanaf 2005 is het waterrijke gebied vanwege de prachtige samenhang van forten, dijken, kanalen, inundatiekommen en het stille, groene, maar open karakter ook uitgeroepen tot Nationaal Landschap. De eerste bezienswaardigheid die je tegenkomt wanneer je op de parkeerplaats gratis je auto hebt geparkeerd is de Garstenmolen. Deze grondzeiler werd gebouwd in 1876. Vanaf 1960 kreeg de poldermolen een nieuwe functie en werd hij als weekendhuis verhuurd. Het binnenwerk is toen verwijderd en de vijzelas is afgezaagd. De wieken van de molen bleven zo nu en dan wel draaien. Hier kwam vanaf 1990 een eind aan, omdat het wiekenkruis in zeer slechte staat was. Begin 2006 is de molen gerestaureerd en vanaf 2007 is de molen weer maalvaardig. Twee kilometer verder zie je de in 1874 gebouwde Hoekermolen staan. Ook deze grondzeiler was een poldermolen. Tot 1959 bemaalde de molen de Hoekerpolder. Na dat jaar werd er een elektrisch bemalingsysteem in de molen gezet. Er vond in 2005 een grondige restauratie plaats, die nodig was omdat de molen daarvoor lange tijd stil heeft gestaan. Er is een nieuwe vijzel in gezet, waardoor de molen de verlaagde polder weer kan bemalen als reservesysteem. De oude vijzel is nooit weg gedaan en kan je ook nog bezichtigen bij de molen. De derde molen op je tocht is een stellingmolen die gebruikt werd om graan te malen. Molen De Ruiter is gebouwd in 1910 nadat zijn voorganger was afgebrand. In 1977 is de molen volledig gerestaureerd en werd hij weer als korenmolen in gebruik werd genomen. Tijdens een restauratie in 2000 zijn enkele bijgebouwen op het molenterrein gesloopt. Wie nieuwsgierig is naar het binnenwerk, kan de molen op zaterdag bezichtigen of hiervoor een afspraak maken. In het kleine dorpje Loenersloot gekomen, kan je het gelijknamige kasteel bekijken wat het dorpje kenmerkt. Het kasteel wordt voor het eerst op schrift vernoemd in 1258, maar het was toen nog niet zo’n uitgebreide vesting. Op de locatie van het Loenersloot stond destijds namelijk alleen en woontoren, die pas in de achttiende eeuw werd uitgebreid. De laatste ingrijpende wijzigingen aan het uiterlijk van de toren werden in de negentiende eeuw gedaan, toen er een muur om de woontoren heen werd gemetseld en hij van kantelen werd voorzien. Het hoofdgebouw wordt gebruikt als opslag voor houten meubelen en de Stichting Utrechtse Kastelen is er gevestigd. Het kasteel is niet vaak toegankelijk voor publiek. Rond 1900 werd het volgende gebouw op de route opgetrokken als onderdeel van de Stelling van Amsterdam: fort Nigtevecht. Hoewel het fort als verdedigingswerk fungeerde, is er nooit gevochten. Het grootste deel van de vesting is dan ook niet veranderd of verbouwd. Het fort bestaat uit een binnen- en een buitenfort. Het binnenfort, dat alleen toegankelijk is op Open Monumentendag, heeft een bomvrije kazerne die gebouwd is in 1903; bij het buitenfort horen een woning en een opbergloods. De laatste bezienswaardigheid voordat je fiets weer op de fietsendrager van de auto kunt zetten, is de Broekzijdse molen. Deze poldermolen uit 1641 werd tot 1980 gebruikt om de polder Broekzijds te bemalen. Na een aantal jaren in slechte staat te hebben verkeerd, is de grondzeiler in 2009 gerestaureerd. Onder andere de binnenroede werd bij deze opknapbeurt vervangen.

Speciaal voor je uitgekozen op deze route!

In de routes zijn smakelijk onderbrekingen aangegeven. Neem een kijkje, blijf even hangen en geniet van de omgeving en gastvrijheid bij deze afstaplocaties.

Overnachten? Wij hebben tips voor je!

Wat is jouw ervaring?

Tijdens een dagje in de buitenlucht kom je soms de mooiste plekjes tegen. Heb jij een gezellig terrasje op deze route ontdekt met de lekkerste koffie ooit? Of heb je een plekje in de natuur gevonden waar je bijzondere planten of dieren kunt spotten? Deel al je tips, adviezen en ervaring met de andere route.nl fans. Klopt er iets niet aan de bewegwijzering van het Nederlandse netwerk? Meld het bij bordjeweg.nl of registreer om je ervaring te kunnen delen

Ook je ervaring delen? of registreer je voor een gratis account.

Foto's

Hieronder vind je alle foto's die bij deze route horen. Klik op de foto om een grotere versie te bekijken.