Het Amsterdamse Bos en de Westeinderplassen

Fietsroute 115224

Aangeboden door:

10429 132

Omschrijving

Het Amsterdamse Bos werd in de jaren ’30 van de twintigste eeuw aangelegd om aan de groene behoefte van de Amsterdammers te kunnen voldoen. Het moest een plek worden waar élke Amsterdammer wel iets van zijn gading zou vinden en er werd gezocht naar een goede mix van een natuurlijk parklandschap en gebruiksmogelijkheden voor recreatie. Dat is tot op heden zo gebleven; of je nu met een kleedje in het park gaat zitten, een jonge geit de fles geeft of naar de sauna wilt. Het Amsterdamse Bos lijkt groter dan het is, door op een slimme manier om te gaan met de zichtlijnen en ‘verdwijnpunten’ tussen de bomen, het riet en de oeverlanden. Bijzondere dieren en planten zoals de kleine watersalamander, de ringslag, de kleine karekiet de nachtorchis en het vleesetende zonnedauw komen in het park voor. In een jonger gedeelte van het Amsterdamse Bos krijgt de natuur bijna helemaal de vrije loop. Schotse Hooglanders begrazen het gebied, waardoor er veel afwisseling ontstaat in de begroeiing. Het resultaat is een natuurlijke omgeving met afwisseling in rietmoeras, open water en snelgroeiende moerasbossen. Met behulp van de vele bruggetjes, waarvan het ene ontwerp nog origineler is dan het andere, kunnen de bezoekers van het park gaan en staan waar ze willen en zijn alle plekjes toegankelijk. Je fietst dwars door het Amsterdamse Bos naar molen ‘Zwarte Ruiter’. De voormalige korenmolen werd in 1778 gebouwd om de Zwarte- of Schinkelpolder te bemalen. De molen verving daarmee een wipmolen aan het Haarlemmermeer, maar werd in 1857 zelf vervangen toen een grotere molen verderop in de polder zijn functie overnam. In 1866 werd de Zwarte Ruiter omgebouwd tot korenmolen en deed getrouw zijn werk tot 1919. De molen heeft lange tijd stilgestaan en had een flinke restauratie nodig. Die liet jarenlang op zich wachten en inmiddels is de molen weer maalvaardig, maar omdat het gebouw bewoond wordt, is de molen niet te bezoeken. De route leidt naar het fort bij Kudelstaart en het fort bij Aalsmeer, twee forten die goed behouden zijn gebleven in hun originele omgeving en die onderdeel uitmaken van de Stelling van Amsterdam. De eerste grondwerkzaamheden voor het fort bij Kudelstaart vonden in 1890 plaats. De vesting zelf werd in 1905 en 1906 gebouwd. Qua uiterlijk is het fort goed behouden gebleven; één van de twee fortwachterswoningen en de bergloods zijn er nog aanwezig. De gracht omringt onveranderd de vesting, hoewel de toegangsbrug is vervangen door twee dammen. Ook de originele situatie rondom het fort is behouden gebleven; het omringende water de infrastructuur zijn nagenoeg onveranderd. De rest van de polder is inmiddels ingericht voor de kassenteelt, wat het fort in een groter contrast met zijn omgeving zet. Met de bouw van het fort bij Aalsmeer werd in 1894 gestart. Het fort kreeg vele bijgebouwen, die zelfs ook vele decennia later nog werden bijgebouwd. Zo werden in 1957 en 1961 nog twee loodsen gezet ten noorden van de schutsluis. Die werden gebruikt als goederenmagazijn. Ook de autowasplaats werd in deze tijd nog aangelegd. Nu je in de omgeving van Schiphol komt, zul je ook verschillende vliegtuigen over zien komen. Achtkante stellingmolen De Dikkert werd in 1896 overgeplaatst uit de Zaanstreek en is daarmee een relatief jonge molen. Aanvankelijk werd De Dikkert ingezet om koren te malen, maar heeft een triest record op zijn naam staan: de molen is de enige in Nederland die in de 20e eeuw drie keer lange tijd onttakeld stond om toch weer gerestaureerd te worden. Hoewel hij nog steeds kan draaien is de molen niet meer maalvaardig; er is nu een restaurant in het gebouw gevestigd. De Johanneskapel in Amstelveen werd gebouwd in 1928. Het laat zich niet moeilijk raden dat apostel Johannes als inspiratiebron diende voor de naam. De Johanneskapel werd in 1946 omgedoopt tot Bethelkerk, toen een Amerikaanse kerk er gebruik van ging maken. Toen de Gereformeerde Kerken zich samenvoegden tot de Nederlands Hervormde Kerk, kreeg de Johanneskapel zijn oude naam terug. Als laatste onderdeel van de fietstocht kom je langs de Amsterdamseweg EMA. Met de Elektrsiche Museumtramlijn Amsterdam kan je heerlijk uitwaaien met een tramritje in een oude tram. 

Foto verdwenen? Lees alles over de vernieuwde copyright richtlijnen

Deel deze route met anderen

Routebeschrijving

85
85 (Burgemeester Colijnweg, 1182 DB, Amstelveen, Noord-Holland, Nederland)
0.00 km
0:00
Toon volledige routebeschrijving

Startpunt

Je kunt waarschijnlijk niet wachten om te starten met je tocht, maar je moet eerst nog naar het startpunt van de route toe. Klik hieronder op de button om je route naar het startpunt te plannen.

85
Jouw startpunt
Knooppunt 85
Burgemeester Colijnweg
1182 DB Amstelveen
Plan route naar startpunt

Parkeerplaats

Nieuwe Meerlaan
1182 DB Amstelveen

Bezoekerscentrum De Molshoop

Van Nijenrodeweg
1182DA Amstelveen

schiphol

Aankomstpassage
1118AP Haarlemmermeer

VVV Schiphol

Aankomstpassage
1118 AX Haarlemmermeer
020 702 60 00
Stuur een mail

Pauzeplaatsen

Hieronder vind je verschillende pauzesuggesties die je tijdens je route kan bezoeken. Deze zijn onderverdeeld in verschillende categorieën, zodat het makkelijk is voor jou om te kiezen.

Bezienswaardigheden

Geen foto van Zwarte Ruiter

Zwarte Ruiter

Windmolen

De bekendste molensoort in Nederland. Windmolens werden niet a...

Meer informatie
Geen foto van Fort bij Aalsmeer

Fort bij Aalsmeer

Fort

Achter dijken, langs waterwegen en veelal aan het einde van bo...

Meer informatie
Geen foto van Johanneskapel

Johanneskapel

Kapel of kruis

De hoeksteen van de samenleving in oude en moderne tijden zijn...

Meer informatie
Geen foto van Fort bij Kudelstaart

Fort bij Kudelstaart

Fort

Achter dijken, aan de rand van waterwegen en veelal aan het ei...

Meer informatie
Geen foto van De Dikkert

De Dikkert

Windmolen

De bekendste molensoort in Nederland. Windmolens werden niet a...

Meer informatie
Geen foto van Amsterdamseweg EMA

Amsterdamseweg EMA

Toeristische treinstation

Toeristische attractie waar je met oude treinen en spoorlijnen...

Meer informatie

Ervaringen

Lees hieronder de ervaringen van anderen. Zo kom je erachter welke score de route heeft gekregen en kun jij beslissen of deze route wat voor je is. Veel plezier!

Er zijn nog geen ervaringen toegevoegd aan deze route, wees de eerste die zijn ervaring deelt!

Wat vond je van deze fietsroute?

Ook je ervaring delen? of registreer je voor een gratis account.

Deel deze route met anderen

Toon QR Embed deze pagina </>
Fietsroute 115224 | Toegevoegd op 19-7-2012 | Laatst gewijzigd op 8-1-2018

Download de route.nl app

Met al meer dan 1.100.000 downloads is onze app erg populair. Download de app vandaag nog in een van de stores.


App Store Google Play
Meer informatie en uitleg
App promotie afbeelding