Als je aan je gezondheid wil werken, hoef je maar de deur uit te lopen en een half uurtje stevig te wandelen. Goed voor je conditie en je verbrandt er verrassend veel calorieën mee!

1.

Wandelen maakt je sterk

Gezond leven? Dan kun je niet zonder lichaamsbeweging. Probeer dus regelmatig te wandelen, zo bouw je al snel een goede conditie op. Je traint immers al je spieren, ook je hartspier. Je hoeft je geen zorgen te maken over je gewrichten, want door te wandelen blijven je botten en kraakbeen juist sterk.

2.

Wandelen helpt je met afvallen

Als je wilt afvallen, hoef je niet per se te gaan hardlopen of fietsen. Volgens wetenschappers is stevig wandelen een verrassend goed alternatief voor duursporten. Na zo’n twintig minuten (vergelijkbaar met 2.200 stappen) begin je dan namelijk koolhydraten en vet te verbranden. Met een stevig wandeltempo verbrand je maar liefst 520 calorieën per uur (5 km).

3.

10.000 stappen per dag is al genoeg

De Japanse arts Yoshiro Hatano onderzocht hoeveel stappen je per dag moet zetten om gezond te blijven. Hij kwam uit op een aantal van ongeveer 10.000 stappen. Omdat je er gemiddeld al zo’n 6.000 zet met je dagelijkse bezigheden, hoef je nog ‘maar’ 4.000 stappen extra te doen. Dit komt neer op dagelijks een half uur wandelen met een snelheid van 5 kilometer per uur. 

Wandelroutetip: 10.000 stappenwandeling - Een landschap als een schilderij

4.

Wandelen helpt tegen stress

Of je nu alleen loopt of gezellig bijkletst met een vriend(in): een wandeling betekent quality-time. Wandelen zorgt voor afleiding, zeker als je de natuur in gaat. Je merkt al snel dat het je hoofd leeg maakt, zodat je beter bestand bent tegen stress. Als je regelmatig wandelt, ben je niet alleen gezonder en fitter, maar zit je ook beter in je vel. Dat voel je niet alleen, je straalt het ook uit!

5.

Je krijgt niet snel een blessure van wandelen

Om te wandelen hoef je geen abonnement of duur apparaat aan te schaffen. Met een paar stevige schoenen en mooie wandelroutes kun je vele kilometers verslinden. Ook hoef je er geen techniek voor aan te leren. Iedereen weet al van kinds af aan hoe hij moet lopen, zodat de kans op blessures in vergelijking met andere sporten erg klein is. Met de volgende tips wordt het nóg leuker om die 10.000 stappen per dag te zetten:www.route.nl/wandeltips