Zonnig weer is en blijft het favoriete weer van veel fietsers en wandelaars om eropuit te gaan. De wereld ziet er nét een beetje mooier als de zon schijnt en de zon is ook nog eens onze belangrijkste bron voor vitamine D. Ga dus vooral lekker naar buiten op zonnige zomerdagen, maar bescherm jezelf wel altijd goed.

Alinea 1

1. Smeren, smeren, smeren

Smeer jezelf zo’n half uur voordat je de zon ingaat helemaal in met een zonnebrandcrème met een hoge factor. Wees niet te zuinig met smeren. Vervolgens smeer je je om de 2 uur weer in of zelfs vaker als je veel zweet. Zo voorkom je verbranding en de ontwikkeling van rimpels door de zon.

2. Geniet met mate van de zon

Breng niet te lang achter elkaar in de zon door, maar zoek ook af en toe de schaduw op. Zelfs als je zonnebrandcrème gebruikt loop je kans om te verbranden als je te lang achter elkaar in de zon blijft. 

3. Blijf tussen 12.00 en 15.00 uit de zon

Midden op de dag is de zon op haar felst. Op dat moment kun je de zon beter even weren. Ben je op pad met je fiets of te voet? Strijk dan lekker neer onder een parasol op een terrasje. 

4. Bescherm jezelf met kleding

Ga voor luchtige kleren die kwetsbare plekken zoals je schouders bedekken op warme zomerdagen. Op dat soort plekken verbrand je namelijk snel. Verder is het ook slim om een pet of een zonnehoed te dragen om verbranding van je hoofdhuid en een zonnesteek te voorkomen.

5. Draag een goede zonnebril

Bescherm je ogen met een zonnebril met een goede UV-filter. Een UV 400 beschermt je ogen volledig tegen schadelijke straling van de zon.


Stap even af, strek je benen en 
geniet van een welverdiend kopje koffie of een heerlijke lunch.

Tekst: Linda Milder