Het belangrijkste aan een elektrische fiets is het comfort. Wat bepaalt nu het comfort van een elektrische fiets en welke past het beste bij jouw wensen? De volgende punten zijn goed om te weten voordat je een E-bike koopt.

1. De motor

De motor van een elektrische fiets bepaalt voor een groot gedeelte het comfort van het fietsen. Denk bijvoorbeeld aan de hoeveelheid geluid die de motor maakt, hoeveel kracht de motor kan leveren en natuurlijk de plek van de motor.

Een stille kracht

Om optimaal te kunnen genieten van jouw e-bike is het belangrijk te weten hoe stil de motor is. Tijdens een proefrit merk je dit al snel, dus zorg er altijd voor dat je eerst een proefrit maakt bij Profile ‘de Fietsspecialist’.

De kracht van de motor

De kracht van een motor wordt aangegeven in Newtonmeters ofwel Nm. Hoe hoger het aantal Nm, hoe krachtiger de motor. De meeste A-merk elektrische fietsen leveren minimaal 25Nm. Dit is voldoende voor de meeste stads- en toerritten. Wanneer je vaak in een heuvelachtig landschap fietst, is het prettig om wat meer kracht te hebben, bijvoorbeeld 40Nm.

2. Waar wil je de aandrijving?

De locatie van de motor heeft invloed op het fietscomfort. Er zijn drie plekken op de elektrische fiets waar de motor kan zitten. 

Achterwielmotor

Als je vaak in heuvelachtig gebied fietst, is het verstandig om te kiezen voor een fiets met een motor in het achterwiel. De stille en comfortabele motor geeft als het ware een extra duwtje in de rug. Daarnaast hebben fietsen met de motor in het achterwiel meestal een derailleur zodat je altijd licht trapt en veel keuze hebt voor de juiste versnelling.

Middenmotor

Ben je op zoek naar stabiel rijgedrag? Kies dan voor een middenmotor. De middenmotor zit in het midden van het frame, bij de trapas. Dit geeft een laag zwaartepunt waardoor de fiets zeer stabiel wordt. Een middenmotor is door zijn kracht en techniek uitermate geschikt voor heuvels en bergen.

Voorwielmotor

Wil je weinig onderhoud en kunnen schakelen als je stilstaat? De motor in het voorwiel is praktisch omdat de montage van een gesloten kettingkast mogelijk is. Met een gesloten kettingkast heb je meestal een naafversnelling die vrijwel geen onderhoud vereist.

3. Trapondersteuning

Zonder de trapondersteuning zou een elektrische fiets een ‘gewone fiets’ zijn. Er zijn verschillende soorten trapondersteuning die het comfort van de elektrische fiets bepalen. Als je eenmaal gestart bent met fietsen, dan wordt de mate van ondersteuning bepaald door een sensor. Deze geeft aan de motor door hoeveel ondersteuning hij af moet geven. Er zijn twee soorten sensoren, een trapkrachtsensor en een rotatiesensor.

Trapkrachtsensor

Zoals de naam al doet vermoeden, registreert de sensor de kracht die jij uitoefent. Afhankelijk van het rijprogramma dat gekozen is en de kracht die geleverd wordt, geeft de motor ondersteuning af. Hoe harder je trapt, hoe harder je gaat. Dit geeft een heel natuurlijk rijgevoel, omdat de opbouw en afname van de ondersteuning geleidelijk gaat. Het regelen van de snelheid gaat daardoor erg nauwkeurig.

Rotatiesensor

De rotatiesensor registreert de trapfrequentie en vergelijkt dit met je gekozen rijprogramma en de snelheid van de fiets. Vervolgens wordt er meer of minder ondersteuning gegeven. Bij een hoog ingegeven ondersteuningsstand zal een elektrische fiets veel energie bijgeven totdat de snelheid bereikt is die bij de ondersteuningsstand hoort.

Het maakt hierbij niet veel uit hoeveel kracht je op de pedalen zet. Omdat de snelheid pas na enkele wielomwentelingen gemeten kan worden, komt de ondersteuning wat later op gang. Om dit geleidelijk te laten verlopen, hebben sommige rotatiesensoren een tandenteller of een gashendel. Deze laatste is ook handig als je de e-bike een keer uit de parkeerkelder naar boven moet duwen.

4. Accu en actieradius

De lengte van jouw fietsritten is bepalend voor de keuze van het aantal Watt-uren ofwel Wh. De belangrijkste vraag voor de accukeuze is dan ook: hoe ver wil je fietsen? Hoe langer de ritten, hoe meer Wh je nodig hebt. Kort gezegd staat een hoger aantal Wh dus voor een hogere actieradius. Dit geeft je de mogelijkheid om zelf de actieradius te bepalen en zo heb je ook zelf de aanschafprijs in de hand. 

De actieradius houdt in hoever je kunt fietsen met de inhoud van de accu. Naast het aantal Wh zijn er nog diverse factoren die de actieradius kunnen beïnvloeden. Denk hierbij aan:

Schakelgedrag

Schakelen met de elektrische fiets is eigenlijk net als schakelen met de auto. Rij daarom weg in de eerste versnelling en schakel daarna door tot de gewenste trapfrequentie en snelheid is bereikt. Begin nooit in de zwaarste versnelling, dit gaat ten koste van de actieradius.

Gewicht

Het totaalgewicht van de fiets, de berijder en de belading heeft invloed op de actieradius. 

Rijprogramma

Sommige elektrische fietsen hebben een speciale ‘eco-stand’ waarmee je de actieradius kunt verlengen. Bij de intelligentere systemen kan jouw Profile ‘de Fietsspecialist’ winkel later nog een besparend rijprogramma toevoegen.

Weerstand

Bijvoorbeeld bandenspanning, windkracht, versnelling, conditie van het wegdek en hoogteverschillen hebben invloed op de weerstand. Hoe meer weerstand, hoe lager de actieradius.

De accu

In hoeverre de accu is opgeladen, heeft uiteraard invloed op de actieradius. Maar ook de leeftijd en conditie van de accu spelen een rol. Wanneer de accu veroudert, neemt de actieradius af.
Handige tips