In deze tijd van het jaar vliegen de goede voornemens je om je oren. Heb jij iets teveel genoten van lekkere hapjes en drankjes tijdens de feestdagen en zou je nu graag een paar kilo afvallen en fitter worden? Dat kan heel makkelijk door je wandelschoenen aan te trekken of je fiets onder het stof vandaan te halen en lekker naar buiten te gaan.

Zwoegen in de sportschool kun je heel makkelijk vervangen door buiten wandelen of fietsen. Als je goed doorstapt of -fietst gaat je hartslag omhoog en de vetverbranding komt op gang. Dat klinkt natuurlijk al goed, maar lekker bewegen heeft nog veel meer voordelen: minder snel ziek worden, je fitter voelen, dieper slapen, een betere concentratie, positiever in het leven staan en stralen. Dat willen we toch allemaal? Lekker naar buiten dus en kilometers maken.

Hoe lang moet je bewegen om fit te worden?

Een beetje slenteren of op je gemak fietsen zal je niet helpen om fitter te worden. Wandel of fiets flink door, zodat je hartslag iets omhoog gaat. Probeer een tempo aan te houden waarbij je niet gaat hijgen, maar je ademhaling wel iets sneller gaat en je het warm krijgt. Na zo'n twintig minuten begin je koolhydraten en vet te verbranden en je bloed gaat sneller stromen. Trek er dus steeds minimaal een half uur voor uit om strakker in je vel te komen en de strijd aan te gaan met hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en een hoge bloeddruk.


Gezond in 10.000 stappen

Volgens de Japanse arts Yoshiro Hatano blijf je gezond als je ongeveer 10.000 stappen per dag. Dit aantal stappen kun je al bereiken door de auto wat vaker te laten staan, kleine boodschappen te voet te doen en vaker de trap te pakken in plaats van de lift.Zin in meer beweging? Probeer dan eens een van onze 10.000 stappen-wandelingen. Kies een dag uit met mooi weer, neem leuk gezelschap mee om gezellig mee te kletsen en de tijd zal voorbij vliegen in de schitterende natuur.

Conditie opbouwen

Een goede conditie opbouwen kost tijd. Probeer minimaal 3 keer per week te wandelen of te fietsen en bouw de afstand langzaam uit. Het blessuregevaar bij fietsen en wandelen is een stuk minder groot dan bij bijvoorbeeld hardlopen, maar toch is het altijd goed om niet te hard van stapel te lopen. Gebruik de momenten in de buitenlucht niet alleen als inspanning, maar ook als ontspanning. Probeer bewust te genieten van je omgeving en laat stress van je afglijden. Zo werk je niet alleen aan een gezond lijf, maar ook aan een gezonde geest.