Genoeg bewegen, gezonder worden en misschien zelfs een paar kilo's afvallen hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Laat de auto gewoon eens staan en pak in plaats daarvan de fiets. Dat is goed voor je portemonnee, het milieu en voor jezelf.

Wat doet fietsen voor je gezondheid?

Een half uurtje fietsen per dag is al genoeg om de vetverbranding op gang te houden en de doorstroming van je bloed te verbeteren. Daardoor zul je overtollige kilo’s kwijtraken en je gaat de strijd aan met hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en een hoge bloeddruk. Daarnaast zul je dieper slapen en je spieren, waaronder je hartspier, worden sterker. Fietsen is ook een goede remedie tegen stress. Een fietstochtje in de natuur is perfect om je hoofd leeg te maken en te ontspannen. Ook je hersenen hebben profijt van ritjes op de fiets. Regelmatig bewegen zorgt namelijk voor een verhoogde aanmaak van hersencellen. Zo blijf je niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk fit.

Fit zonder blessures

Fietsen heeft een minder grote impact op het lichaam dan veel andere sporten zoals hardlopen. Je gewrichten worden niet zo zwaar belast op de fiets en je zult niet snel geblesseerd raken. Zo word je dus op een veilige manier fit, zonder dat het al te veel moeite kost. Neem bijvoorbeeld de fiets naar het werk, doe kleine boodschappen op de fiets of maak in het weekend gezellig een fietstocht met je partner of vrienden. In het route.nl jaarboek vind je genoeg inspiratie om mooiste fietstochten te maken door prachtige natuurgebieden in Nederland en de grensstreek met België en Nederland.


Wil jij ook fitter worden?

In het route.nl jaarboek staan 329 mooie fiets- en wandelroutes. Bestel het route.nl jaarboek en je zult zien wanneer je met regelmaat beweegt ook jij je snel fitter zult voelen.

Lees meer over de 7 manieren waarop fietsen je gezondheid verbeterd.