Als het lentezonnetje zich laat zien wil je waarschijnlijk meteen lekker naar buiten. Heerlijk genieten van het mooie weer en de natuur die tot bloei komt. Zo denken teken er helaas ook over. Als de temperaturen beginnen te stijgen worden teken actief na een winter vol rust. Je merkt het vaak niet eens als een teek zich heeft vastgebeten aan je lichaam, dus pas goed op als je gaat wandelen of fietsen. Met de volgende tips kun je jezelf beter beschermen.
alinea 1+2

1. Ken het leefgebied van teken

Wees je ervan bewust dat teken niet alleen in het bos kunnen zitten, maar ook bijvoorbeeld in je tuin. Op elke plek met struiken of andere begroeiing kun je teken vinden. Dat betekent niet dat je deze plekken moet mijden, maar bescherm jezelf goed. Er wordt vaak gedacht dat teken vanuit bomen en struiken op je springen, maar dat is een fabeltje. Teken zitten vaak op de grond of dicht bij de grond en ze banen zich via je schoenen en kleding een weg naar je lichaam toe om zich daar te nestelen. 

2. Vermijd dichte begroeiing

Probeer zoveel mogelijk op de paden te wandelen en fietsen van maart tot en met september. Zo vermijd je dichte begroeiing en struikgewas waar teken zich meestal schuilhouden. Teken kunnen zich niet over grote afstanden verplaatsen, dus op de paden ben je al een stuk veiliger.

alinea 3+4+5

3. Draag geschikte kleding

Draag dichte schoenen, lange mouwen en een lange broek als je door risicovolle gebieden gaat wandelen of fietsen. Je broekspijpen kun je het beste in je sokken stoppen. Dan heb je al een stuk minder kans dat teken zich op je huid kunnen nestelen. Het is aan te raden om lichte kleding te dragen, want hier zie je teken sneller op. Zo krijgen teken niet eens de kans om je huid te bereiken.

4. Gebruik een anti-insectenmiddeltje

Spuit je kleding in met een anti-insectenspray die DEET bevat. Onbedekte huid kun je ook het beste insmeren met datzelfde middeltje. DEET zit verwerkt in de meeste sprays tegen muggen, maar het is ook effectief om teken af te stoten. Deze middeltjes mag je niet gebruiken bij kinderen onder de dertien jaar. Ga dan voor een middeltje met lemon-eucalyptus extract.

5. Controleer jezelf goed

De belangrijkste tip is nog wel: controleer jezelf goed. Inspecteer je kleren en je lichaam na iedere wandeling of fietstocht door de natuur. Teken hebben een voorliefde voor warme plekken zoals je liezen, oksels en knieholtes. Controleer dit soort plekjes dus extra goed. Bij kinderen nestelen teken zich ook wel eens op het hoofd en achter de oren.

alinea 6+7

6. Neem een tekentang en een tekentest mee op pad

In het tekenseizoen van maart tot en met september is het handig om een tekentang en een tekentest op zak te hebben als je de natuur in gaat. Mocht je tocht een tekenbeet oplopen, dan kun je de teek op die manier zo snel mogelijk verwijderen. Ga nooit in de weer met pincetten, hete voorwerpen, alcohol of andere dingen om de teek te verwijderen. Als je de teek verwijderd hebt kun je teek testen op de Borrelia bacterie, de veroorzaker van de ziekte van Lyme. Schrijf meteen de datum op, zodat je niet vergeet wanneer je de tekenbeet opliep.

7. Let op ziekteverschijnselen

Ongeveer twee op de honderd mensen worden ziek van een tekenbeet, maar het is toch belangrijk om goed op te letten of je ziekteverschijnselen vertoont na een beet. Symptomen van de ziekte van Lyme zijn een rode plek rond de tekenbeet die steeds groter wordt, pijn aan je ledematen of je gewrichten, flauwvallen en krachtverlies. Ga met klachten meteen naar de dokter.