Wandelen is niet zomaar een effectieve manier om af te vallen: het is de meest makkelijke manier om gewicht te verliezen! Het enige dat je nodig hebt is tijd, een paar wandelschoenen en enkele mooie routes.

Gezond afvallen door te wandelen

Wil je afvallen zonder te fietsen, joggen of fitnessen? Dan vormt wandelen een prima alternatief. Bij een stevige wandeling zit je ongeveer op 60% van je maximale hartslag, het ideale niveau om vet te verbranden. Sommige onderzoekers beweren dat het niet uitmaakt of je 5 kilometer wandelt of jogt: je verbrandt evenveel calorieën. Het grote voordeel van wandelen is dat iedereen het kan! Zeker omdat je spieren en gewrichten makkelijk wennen aan deze vorm van lichaamsbeweging. Dus trek je wandelschoenen aan en ga die kilo's te lijf! 

Hoe snel en lang moet je wandelen om af te vallen?

Helaas, een beetje kuieren of flaneren is niet voldoende om af te vallen. Wil je gewicht verliezen, wandel dan in een tempo van ongeveer 5 kilometer per uur, zodat je ademhaling en hartslag iets omhoog gaan. Na zo'n twintig minuten flink stappen begin je koolhydraten en vet te verbranden. Ga dus voor wandelingen van een half uur of meer. Hoe langer je met een snelheid van 5 kilometer per uur loopt, hoe beter. Met dit tempo verbrand je zo'n 300 tot 500 calorieën per uur.

Wandelschema om je conditie op te bouwen

Hoe beter je conditie, hoe langer je het volhoudt om 5 kilometer per uur te lopen. Maar Rome is niet op één dag gebouwd. Ook een goede conditie opbouwen kost tijd. Een wandelschema kan je helpen bij je conditietraining. Wat voor jou de beste manier is om te beginnen, hangt onder meer af van je leeftijd en hoe je lichaam op de inspanning reageert. Probeer minimaal 3 keer per week te wandelen en bouw je conditie geleidelijk op. Begin en eindig iedere wandeling op een rustig tempo als warming up en cooling down. Vind je het lastig je aan het schema te houden? Nodig een vriend(in) uit om mee te wandelen. Zo kun je elkaar motiveren. En gezellig bijkletsen!

Meer tips om af te vallen

Afvallen is meer dan een kwestie van wandelen: je moet ook gezond eten en drinken. Zondigen mag, maar doe het met mate. En wees niet te streng voor jezelf als je een mindere periode hebt en iets aankomt. Zie het als leermoment. Als het onvermijdelijke hobbeltje op een verder vlakke weg. Streef een realistisch gewicht na en staar je niet blind op 10 kilo afvallen in een maand tijd. Een pond tot twee kilo per maand is realistischer. Zo hou je het afvallen (en wandelen!) langer vol. En pluk je er uiteindelijk de vruchten van: een blije geest in een gezonder lichaam.