1. Draag goede schoenen en kleding
    Het dragen van goede schoenen, sokken en kleding is belangrijk. Dit voorkomt vervelende situaties als blaren. Loop je mee met een eendaagse of meerdaagse wandelevenement? Kom dan met goed passende en ingelopen wandelschoenen aan de start. Hulp nodig? Laat je adviseren bij een Hi-Tec schoenspecialist.

  2. Maak een planning
    Train wekelijks en bouw de afstand langzaam op zodat je lichaam geleidelijk went aan de inspanning.

  3. Start langzaam en rust voldoende
    Een langzame start zorgt ervoor dat je spieren rustig warm kunnen worden. Verhoog je tempo wanneer je spieren warm zijn geworden. Dit voorkomt blessures. Durf te rusten en trek hierbij soms even je schoenen en sokken. Je spieren zullen je dankbaar. Rust iedere 2 uur. Het moet niet lang zijn. 10 a 15 minuten kan al genoeg zijn.

  4. Eet en drink voldoende
    Gezond leven helpt mee aan een goede voorbereiding. Neem 1,5 uur voor de tocht een goede maaltijd vol koolhydraten en vitaminen. Eet volkoren producten (zoals volkoren pasta's) en geen witte producten. Trage suikers geven namelijk langzaam energie af en dit is beter dan de snelle suikers in witte producten. Eet onderweg fruit, soep of bouillon maar geen snoep. Dit zijn slechte suikers waarmee je prestatie naar beneden haalt. Zorg voor voldoende vocht en drink onderweg regelmatig. Wanneer je dorst krijgt, ben je eigenlijk al te laat. Drink onderweg geen koolzuurhoudende en zout bevattende (bij warm weer) dranken of alcohol.

  5. Loop je eigen tempo
    Wandel alleen samen wanneer je hetzelfde wandeltempo loopt. Dit maakt het wandelen een stuk plezieriger en hou je het langer vol.

  6. Wandel gevarieerd
    Wandel in een gevarieerd tempo wanneer je je conditie wil verbeteren. En kies eens bij het lopen van trainingstochten voor een andere provincie, wissel verharde en onverharde wegen af en kies afwisselend voor vlakke en heuvelachtige omgeving.

  7. Train onder verschillende weersomstandigheden
    Natuurlijk willen we het liefst goed weer tijdens het lopen van eendaagse of meerdaagse evenementen. De zon schijnt jammer genoeg niet altijd. Train daarom onder verschillende weersomstandigheden en neem een poncho mee. Deze is luchtig en zorgt voor goede ventilatie. Vergeet niet een kleine paraplu mee te nemen en een paar droge sokken.