Genoeg bewegen, fitter worden en misschien zelfs wel een paar overtollige kilos kwijtraken zonder veel moeite. Dat klinkt goed, toch? Je hoeft er echt geen uren de sportschool voor in te duiken. Pak gewoon eens wat vaker de fiets in plaats van de auto en trek er in het weekend of op vrije dagen op uit om een uitgebreide fietstocht te maken. Dat is niet alleen leuk, maar ook nog hartstikke goed voor je gezondheid. 

1.

Verbranding overtollig vet

Fietsen is een makkelijke manier om overtollig vet kwijt te raken. Een half uur fietsen per dag geeft je vetverbranding al een boost. Deze verbeterde energiehuishouding werkt zelfs door na het fietsen, omdat het actieve spierweefsel toeneemt als je meer beweegt. Als je heel hard fietst verbrand je voornamelijk koolhydraten in plaats van vet. Fiets dus op een gemiddeld tempo om zoveel mogelijk vet te verbranden. Als je meer energie verbruikt dan je binnenkrijgt via voedsel val je vanzelf af. Stap dus lekker op de fiets en combineer dit met gezond eten. Dan zullen overtollige kilo’s als sneeuw voor de zon verdwijnen.

2.

De strijd aangaan met allerlei ziektes

Door meer te bewegen, kun je verschillende ziektes vermijden. Je bloedt stroomt beter door en afvalstoffen worden beter afgevoerd als je beweegt. Daardoor neemt de kans op hart- en vaatziekten af. Ook is het mogelijk om diabetes type 2 te voorkomen en zelfs terug te draaien door regelmatig op je stalen ros te stappen.

3.

Verbeterde weerstand

Regelmatig fietsen is goed voor je immuunsysteem. Beweeg op z’n minst vijf dagen per week matig intensief om je weerstand op pijl te houden. Iedere dag bewegen is nog beter voor je. Je zult merken dat je dan beter bestand bent tegen verkoudheid en griepvirussen. Uit onderzoek van TNO blijkt dat mensen die naar hun werk fietsen zich veel minder vaak ziek melden. Je hebt dus echt profijt van iedere dag een stukje fietsen.

4.

Beter slapen

Lig je ’s avonds vaak te draaien in je bed en val je maar niet in slaap? Dan kan een dagelijks fietstochtje wel eens de oplossing zijn. Regelmatig bewegen zorgt ervoor dat je sneller in slaap valt en je slaapt veel dieper. Zo word je ’s morgens helemaal fris en uitgerust wakker. Vooral bewegen in de buitenlucht werkt goed als slaapmiddel. Je bioritme past zich dan namelijk aan het daglicht aan. In de avond word je dan vanzelf moe.

5.

Sterkere spieren

Fietsen is een relatief veilige sport. Op de fiets belast je je spieren en gewrichten veel minder dan als je bijvoorbeeld gaat hardlopen. Je zult dus niet zo snel een blessure krijgen op de fiets. Als je regelmatig fietst worden je spieren steeds sterker. Daardoor kun je steeds langer fietsen zonder spierpijn of andere klachten te krijgen. Bouw de afstand van je fietstochten rustig op en dan kan je weinig gebeuren.

6.

Weg met stress

Een mooie fietstocht door de natuur is de ideale manier om te ontspannen. Kijk goed om je heen, geniet van de natuur en probeer niet te denken aan je werk of andere zorgen. Als je beweegt kun je vaak makkelijker je hoofd leegmaken en daarnaast maak je ‘gelukshormonen’ zoals endorfine aan tijdens het sporten. Een stukje fietsen doet dus vaak wonderen voor je humeur en je stressniveau.

7.

Goed voor de hersenen

Fietsen houdt niet alleen je lichaam gezond, maar ook je hersenen. Bewegen verhoogt namelijk de aanmaak van hersencellen en de bloedcirculatie in de hersenen neemt toe. Op de lange duur remt dit de veroudering van de hersenen. Verder werkt je geheugen beter en kun je je beter concentreren als je regelmatig sport. Met de fiets naar je werk gaan of een fietstocht maken in het weekend is dus zeker een goed idee.