Het zal geen verrassing voor je zijn dat wandelen goed is voor je gezondheid. Extra beweging is namelijk altijd mooi meegenomen en de frisse buitenlucht opzoeken is ook goed voor lichaam en geest. Je zult je dus hoogstwaarschijnlijk lekkerder in je vel voelen als je regelmatig wandelt, maar je wandelschoenen wat vaker aantrekken heeft nog veel meer voordelen.

1.

Goed voor hart en bloedvaten

Met alleen maar een beetje slenteren wordt je hart niet aan het werk gezet, maar stevig doorstappen is wél goed voor je hartspier. Zet er flink de pas in en beweeg je armen tijdens het lopen om je bloed harder te laten stromen. Daardoor zal je hart harder gaan pompen. Uiteindelijk zorgt dit voor een sterker hart, een lagere bloeddruk en elastische bloedvaten. Houd dus een flink tempo aan waarvan je het warm krijgt en werk aan je gezondheid.

2.

Sterkere beenspieren

Je beenspieren worden flink aan het werk gezet als je een goede wandeling maakt. Pak af en toe een heuveltje mee en kies voor bospaden of andere paden met reliëf om nog meer spieren in je benen te gebruiken. Verder gebruik je spieren in je gehele lichaam om je lichaam in balans te houden tijdens het lopen. Ga meerdere keren per week voor een uitdagende wandeling en dan zul je ongetwijfeld merken dat je spieren sterker worden.

3.

Steviger kraakbeen

Van te weinig bewegen word je stijf en dat heeft vooral te maken met je kraakbeen. Dit elastische weefsel tussen je botten bestaat uit cellen die gevuld zijn met water. Als je je kraakbeen weinig belast dan verliest het water en daardoor wordt het dunner. Pijnlijke gewrichten zoals heupen en knieën zijn het onvermijdelijke gevolg daarvan. Blijf lekker wandelen om je kraakbeen dik en stevig te houden. Dan blijven pijntjes en stijfheid vanzelf weg.

4.

Train je buikspieren

Met een beetje moeite kun je een wandeling omvormen tot een work-out voor je buikspieren. Zo train je je buikspieren al als je extra met je armen zwaait en als je bergen oploopt. Verder werk je aan je buikspieren als je je buik licht inhoudt. Zorg ervoor dat je gewoon door kunt blijven ademen, dus houd je buik niet teveel in. Zo makkelijk kan het zijn om je buikspieren te activeren tijdens het lopen.

5.

Meer botmassa

Als je ouder wordt, neem je botmassa vanzelf af. Dat betekent dat je botten minder sterk worden en daardoor heb je meer kans om iets te breken bij een val. Door te bewegen en je botten regelmatig te belasten kun je ervoor zorgen dat je botten zo sterk mogelijk blijven. Als je veel wandelt kun je zelfs aan botmassa winnen. Trek er dus lekker op uit en houd je botten in topconditie.

6.

Een beter humeur

Een mooie wandeling kan een echte oppepper zijn voor je humeur. Dat komt doordat je gelukshormonen aanmaakt als je beweegt. Stap maar eens de deur uit als je je niet zo blij voelt en let goed op alle moois dat je tegenkomt tijdens je wandeling. Voor je het weet loop je alweer met een glimlach op je gezicht rond. Wandelen lijkt zelfs te helpen tegen depressie, dus loop vooral een extra rondje.



Route-suggestie

Wandelroute 598395 - Op pad door het Nationaal Landschap Winterswijk
25,85 km

Wandelroute 598395 | Gelderland |Bredevoort | 25,85 km

In het oosten van ons land in de Achterhoek vind je het best bewaarde geheim van Nederland: het Nationaal Landschap Winterswijk. Dit prachtige gebied wordt aan drie kanten omsloten door Duitsland. Ontdek deze unieke verzameling van eeuwenoude natuurkernen, omgeven door een mozaïek van landerijen, scholtengoederen, vestingstadjes en grensmarkeringen. Het Nationaal Landschap Winterswijk verbindt de drie gemeenten Winterswijk, Aalten en Oost Gelre.

Gevarieerde landschappen
Trek je wandelschoenen aan en ontdek vanuit de Vestingstad Bredevoort het prachtige landschap in de omgeving met weilanden, boerenhoeves, houtwallen, heggen, beekjes, bossen en beschermde natuur. Het Nationaal Landschap is beslist uniek en vol zeldzame dieren en planten. De natuurliefhebber kan zijn hart ophalen in de diverse prachtige natuurgebieden die op of aan de route liggen. Op deze route doe je verschillende landschapstypen aan: heideontginningen, beboste landgoederen, broek- en goorontginningen, essenlandschappen en hoogveen met elk hun eigen flora en fauna.

Een hapje en een drankje
Aan het begin van de route kun je een kopje koffie drinken of iets eten bij Brasserie 't Grachthuys. Las je liever wat later op de route een pauze in? Dan kun je terecht bij Restaurant de Schoppe na iets meer dan 20 kilometer wandelen. Geniet hier van een lekker hapje en een drankje om nieuwe energie op te doen.

Van molens tot natuurgebieden
Verder maak je kennis met Bredevoort en verschillende mooie natuurgebieden, waaronder het Korenburgerveen en het Vragenderveen. Ook kun je onderweg mooie bezienswaardigheden bewonderen zoals het Nationaal Lindearboretum met prachtige lindebomen, de Meenkmolen en de molen Prins van Oranje. Aan het einde van de route kun je neerstrijken bij Hotel Restaurant Bertram voor een lekker hapje en een drankje of een overnachting.

Je kunt deze route van 20 km ook inkorten tot 13 km of verlengen met een rondje rondom het Korenburgerveen tot 26.5 km. Vanaf 23 juni is het routeboekje ‘Route Nationaal Landschap Winterswijk’ verkrijgbaar bij de VVV in Bredevoort, Aalten, Dinxperlo, Winterswijk, Groenlo en Lichtenvoorde voor €1.95. Met dit gidsje kun je verder op pad in deze regio.

Meer weten over de achtergrond en bijzonderheden van Nationaal Landschap Winterswijk voordat je deze route zelf daat verkennen. Lees dan dit artikel.