Je weet misschien wel dat wandelen gezond is en dat het een van de meest beoefende sporten in Nederland is. Maar er zijn waarschijnlijk ook heel veel dingen die je nog niet weet over wandelen. Wij hebben een paar leuke wandelweetjes en tips voor je op een rijtje gezet.

1.

Slechts een half uur wandelen per dag vermindert al de kans op hart- en vaatziektes en verschillende ouderdomsziektes. Snel naar buiten dus als je je gezondheid wilt verbeteren.

2.

Regelmatig wandelen is makkelijker vol te houden als je het samen met een groep doet. Het is ten eerste een stuk gezelliger en je geeft ook nog eens minder snel op, omdat je de groep niet teleur wilt stellen. Zorg er wel voor dat je je aansluit bij een groep die ongeveer hetzelfde wandelniveau heeft als jij, zodat je het tempo bij kunt houden. Doe ook eens mee met een georganiseerde wandeltocht zoals de Vierdaagse. Gezelligheid gegarandeerd

3.

Wandelen kan je helpen bij het stoppen met roken. Als je beweegt, maakt je lichaam namelijk het stofje dopamine aan. Dit stofje vermindert de afhankelijkheid van nicotine, waardoor je minder snel snakt naar een sigaret. Dopamine werkt ook goed tegen depressie en pijn.

4.

Wil je graag je conditie verbeteren? Dan is wandelen een goede keuze. Je uithoudingsvermogen verbetert snel en de kans op blessures is bij wandelen klein. Dat maakt wandelen de perfecte sport voor mensen die een tijdje niet zo actief zijn geweest.

5.

Maak ook eens een wandeling door een wat ruiger gebied met bijvoorbeeld steile bergen. Op deze manier kun je je spieren en botten sterker maken. Wandelen is vooral goed voor je rug en benen.

6.

Voor vrouwen die de menopauze achter de rug hebben is regelmatig wandelen een goed idee. Door dagelijks een uur te wandelen heb je namelijk minder kans om borstkanker te krijgen volgens Amerikaans onderzoek onder 73.000 vrouwen.

7.

Wandelen is goed voor je hersenen en je geheugen. Je kunt dementie er niet mee stoppen of voorkomen, maar wel vertragen. Loop dus nog een blokje om en houd je hersenen gezond.

8.

Naast wandelen kun je ook andere dingen doen om extra stappen te zetten per dag. Probeer bijvoorbeeld meer te bewegen op de werkvloer door de trap te pakken in plaats van de lift en af en toe koffie te halen voor al je collega’s. Zo zet je al snel heel wat extra stappen.

9.

Mannen en vrouwen pakken wandelen via een speciale route op verschillende manieren aan. Mannen lezen over het algemeen liever de kaart tijdens het wandelen, terwijl vrouwen liever een tekstuele routebeschrijving volgen.

10.

Een uur aan een stuk wandelen is een stuk effectiever dan vier keer per dag een kwartier wandelen als je vet wilt verbranden. Aan het begin van de wandeling gebruikt je lichaam energie uit opgeslagen reserves in de spieren. Pas na ongeveer een kwartier is de voorraad opgebruikt en gaat je lichaam over op vetverbranding.

11.

Met een uur recreatief wandelen verbrandt een volwassen persoon van 75 kilogram ongeveer 263 calorieën. Stap jij flink door en maak jij pittige hikingtochten? Dan kan je verbranding zomaar oplopen tot 398 calorieën.

12.

Nederlanders zijn gek op wandelen. Volgens de Nationale Wandelmonitor wandelen zo’n 6.6 miljoen Nederlanders regelmatig. Samen met anderen wandelen is het populairste.

13. 

Uit de Nationale Wandelmonitor blijkt dat Gelderland de populairste provincie is om in te wandelen. Limburg en Noord-Brabant staan op de tweede en derde plaats.
Sta je te trappelen om te wandelen na het lezen van al deze weetjes? Op onze site vind je een overzicht van de mooiste wandelroutes in Nederland, België en Duitsland.